Licht Leven in Corona-tijd

Hoe zorg je ervoor dat je niet leegloopt in tijden van Corona?

Ben je moeder en combineer je je werk met een gezin dat doordraait en het huishouden dat gedaan moet worden? I feel you.

Juist nu is het belangrijker dan ooit om de zorg voor jezelf niet op het laatste plan te zetten, maar op het eerste.

Mijn oplossing waardoor je niet alleen leegloopt, maar zelfs de kans van deze tijd benut? Een lightstyle als lifestyle. Een manier van licht leven, waar mijn werk en het boek ‘De Nieuwe Moeder’ onder andere over gaat en die ook nu, zelfs juist nu in uitzonderlijke tijden, verlichting kan brengen.

Hierbij een paar opties die niet voorbehouden zijn aan een crisistijd, maar die je altijd in staat stellen om met meer gemak, rust en flow door de dag te bewegen.

Mijn lightstyle berust op de 5 V’s:

Verstillen ~ Vertragen ~ Verzachten ~ Vertrouwen ~ Vieren.

 Hoewel deze tijd je hier nu bij uitstek toe uitnodigt of zelfs dwingt, gaat het niet voor iedereen vanzelf. Het is soms even wennen of zoeken.

Ik geef je graag een paar praktische suggesties, van minirituelen tot tips voor een lichtere manier van leven.

*Loop wat langzamer en bewust van A naar B, ook nu in huis, als een loopmeditatie
Het helpt je te focussen en meer kalmte te vinden.

*Laat minder geluid binnenkomen via verschillende kanalen
Geluid kan je onbewust veel meer energie kosten dan je doorhebt. Voor mij is er geen mooiere muziek dan de volmaakte stilte die de grondtoon is van het universum.

*Neem kleine metime momenten
Eén bewuste ademhaling maakt direct al dat je even uit je hoofd bent en niet alleen ballen hooghoudt en terugslaat, maar dat je ze zelf opgooit. Je kunt zelfs je wc ervoor gebruiken. En doe af en toe iets wat je puur plezier geeft.

*’Be present’ en multitask minder
Het schijnt dat één ding met aandacht doen ons gelukkiger en productiever maakt. En minder moe. Maar soms wil je echt even iets voor jezelf doen, en hoop je dat je kinderen zichzelf een tijdje vermaken. Niks mis mee. Als je ze af en toe 100% aandacht geeft, zijn ze daarna vaak veel langer tevreden, dan wanneer je samen urenlang op 50/50 loopt en niemand echt happy is.

*Verzacht. In. Alles
Wees mild voor je gedachten, gevoelens, lichaam, plannen, ambities, oordelen, gesprekken, contacten, door zacht aanwezig te zijn in je ademhaling vanuit je buik of je hart. Luister niet naar je innerlijke criticus, maar naar je hart. Wees lief voor jezelf, dat is niet weeïg, maar wijs.

*Eet zo veel mogelijk gezond met wellicht wat supplementen ter aanvulling
Slik jij al omega 3? Naast dat we het goed kunnen gebruiken, werkt het ook bij neerslachtigheid. Net als magnesium, een mineraal waar we schijnbaar bijna allemaal te weinig van hebben, maar dat in verband wordt gebracht met moeheid, hoofdpijn en wisselende stemmingen. Mij doet het heel goed.

*Begin de dag met een mini ochtendritueel
Even een zonnegroet, een kort rondje om het huis rennen, of de nieuwe dag bedanken, het heeft effect op je hele dag. Je begint in rust en liefde, in plaats van versnipperde aandacht en onrust.

*Sluit de dag af met een mini avondritueel
Om tot rust te komen en de kwaliteit van de slaap te vergroten kun je bijvoorbeeld een korte bodyscan in bed doen, in bad met lavendelolie of energetisch je eigen ruimte reinigen met een visualisatie.

 *Vertrouw erop dat het leven het goed met je voorheeft
Kies voor liefde in plaats van angst, voor vertrouwen in plaats van wantrouwen. Elke keer opnieuw en je zult beloond worden met een constante stroom van vertrouwen dat alles voor het hoogste goed gebeurt.

*Count your blessings
Je kunt bewust kijken en zien wat het leven je geschonken heeft, je lichaam, je mind, je hart en hoe rijk je bent met je de mensen om je heen, de 4 muren van je huis, je maaltijd, je persoonlijke ontwikkeling.Je voelt je dan licht, rijk, gedragen en echt gezegend door iets groters dan jij. Alleen is dat ‘iets’ niet buiten jou, maar dat wat je wezenlijk bent. Wat een zegen.

Moge je licht leven!

Terug naar overzicht