Q & A

Veelgestelde of Vaakgedachte Goede Vragen!

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is het bewustzijn dat ontstaat wanneer je helemaal aanwezig bent bij alles wat er gebeurt, zonder oordeel. Lees: met al je zintuigen merk je op wat er is aan gedachten, emoties, geluiden en fysieke sensaties, zonder dat je daar een mening over vormt of een reactie op hebt, zoals ‘dit is fijn, daar wil ik meer van’, of ‘dit is arelaxed, ik wil dit niet’. En Mindfulness Meditatie is de techniek die je kan beoefenen om in die staat van aanwezigheid en aandacht te komen. Je oefent een open mind te hebben, waardoor je een andere staat van ‘zijn’ ervaart. Van ‘human doing’ naar ‘human being’. Dat kan dus net zo goed zittend in meditatiehouding, als lopend door de natuur of terwijl je je 20e was van de dag draait en en er een dreumes aan je been trekt, die Peppa Pig wil kijken.

Wat doe je als je mediteert?

Door te mediteren train je je mind om vaardig om te gaan met alles wat er binnenkomt aan input: reclames, social media, gedachten, emoties, eisen, verlangens, plannen, mensen, telefoon, email, agendapunten. Er zijn veel meer vormen van meditatie naast Mindfulness Meditatie. Ik doe ook graag ‘open-je-hart-meditaties’ voor meer liefde en compassie of spirituele meditatievormen om bv je energielevel te beïnvloeden. Naast het feit dat ik het heerlijk vind af en toe in een magische stilte te zitten met andere mensen, heb ik het ook gewoon nodig om mijn balans en mentale & emotionele welzijn te verzorgen, net zoals ik het nodig heb om te sporten (maar dat niet altijd doe;))

Wat zijn de effecten?

Mindfulness kan ertoe leiden dat je prettige effecten opmerkt als bewuster en gelukkiger leven, minder stress, meer focus, betere emotieregulatie, meer (zelf)compassie, minder angst en onzekerheden. Het bevordert je persoonlijke kracht en authenticiteit, waardoor je de voorwaarden kunt scheppen om echt helemaal te doen wat jij te doen hebt! Uiting geven aan je talenten en drijfveren door werk te verrichten dat jou plezier geeft, waardoor je de wereld mooier maakt op jouw unieke manier!

Als je nieuwsgierig bent naar wetenschappelijke background, bekijk dan dit superduidelijke filmpje van 2 min. met o.a. hoogleraar in de psychiatrie Anne Speckens en neurologe Esther Aarts aan de Radbout Universiteit Nijmegen over de invloed van Mindfulness op de hersenen:

Verhalen.canvas.be/stop-de-stress#33604

Kun je je hersenen echt re-wiren, zodat je vaker geluk en plezier ervaart?

Ja, dat kan. Dat valt onder het concept ‘neuroplasticiteit’ en wil zeggen dat alles waar we aandacht aan schenken, wat we doen en wat we denken, de structuur van onze hersenen beïnvloedt. Het bekendste voorbeeld is Matthieu Ricard, de Franse biochemicus die zijn academische carrière verliet en nu al 40 jaar mediteert.  Ricard is uitgeroepen tot ‘de gelukkigste persoon ter wereld’. Als zijn hersenen onder de scan gelegd worden, zijn de positieve emoties niet meer te meten, zo hoog. Zo lang hoef jij niet te mediteren hoor ;), vraag mijn gratis Happy Heart-meditatie aan en je bemerkt al effect in 5 minuten.

Waarom zou ik emotioneel intelligenter willen worden? Ik ben best wel goed met emoties.

Misschien is dat zo. Misschien kan het vaardiger. Ook al heb je in beeld hoe je je voelt, dan nog is er de valkuil dat je te snel voorbij de verwerking stapt om zogenaamd ‘sterk’ een vervelende situatie het hoofd te bieden. Werkelijk emotioneel vaardig zijn, betekent de moed tonen om met heel je hart toe te laten wat pijn doet.
Ik heb ooit de uitspraak gehoord dat een emotie in dat geval ‘maar 9 seconden duurt.’ Ik ben dat gaan bekijken en stond inderdaad versteld van hoe snel een werkelijk doorvoelde emotie gedetoxt werd door mijn lichaam toen ze er helemaal mocht zijn. Emotie, e-motion: energy in motion. Emotie moet stromen, dan hoef jij niks ‘los te laten’, dan laat het jou los.

Even kort-door-de-bocht-hersenwetenschap: in ons brein hebben wij de ‘Prefrontale Cortex’, het voorste gedeelte van de Cerebrale Cortex (het deel van de hersenen dat je van buitenaf ziet.). Die PFC wordt ook wel het ‘denkvermogen’ genoemd. Meditatie bevordert de activiteit van de PFC en beïnvloedt de samenwerking van de PFC met het ‘limbisch systeem’ (ook wel het ‘emotioneel brein’)genoemd. Hoe vaardiger we worden in het managen van alle soorten emoties, of ze nou negatief of positief zijn, hoe vaker we juist positieve emoties als plezier en geluk kunnen ervaren.

Belangrijk is wel dat je altijd goed voelt wat nu voor jou en jouw situatie het beste is. Soms kan het heel prettig en belangrijk zijn om niet (slechts) te mediteren, maar ook met de juiste persoon te praten om ervaringen goed te verwerken.

Hoe kom ik af van die herhalende gedachten die ik juist zie als ik ga mediteren? Over gisteren of morgen, ik kan hierdoor niet tot rust komen.

Wij denken schijnbaar gemiddeld 60.000 gedachten per dag, en het percentage dat zich daarvan zou herhalen is 95%! Weet dus dat je niet de enige bent als een gedachte nog eens langskomt.

Give yourself a break en overweeg: hoe zou het zijn als je ze van een afstand bekijkt en ze probeert te accepteren? Dan creëer je ruimte voor het moment om gewoon te zijn, zoals het is. En wie weet ervaar je dan ineens spontaan een helder moment in de meest fundamentele vrijheid die we hebben, namelijk mentale.

Ik kom soms negatieve gedachten tegen, ik zie ze, maar toch lukt het me niet altijd om positiever te denken en me vrolijker te voelen, terwijl ik zo’n wilskracht heb. Waarom?

Weet dat je hier niet de enige in bent! Er kunnen hier 2 belangrijke dingen spelen. Namelijk ‘acceptatie’ en ‘onbewuste negatieve overtuigingen’. Misschien heb jij je gedachten goed in de gaten, dan is dat geweldig, maar er kunnen nog onbewuste negatieve overtuigingen onder zitten. Als je je daar niet bewust van bent of je verzet je ertegen en je wilt vanuit wilskracht positief denken, is dat alsof je de roltrap naar beneden omhoog neemt. Misschien kom je even omhoog op basis van je spierkracht, maar het is niet in de flow, niet liefdevol, niet makkelijk, niet logisch.

Men zegt weleens dat 70% van onze gedachten negatief is. Je kunt je voorstellen dat we onszelf dus geregeld bewust of onbewust in de weg zitten met gedachten die niet liefdevol zijn, maar kritisch, angstig of onzeker, waardoor ze je niet dienen bij het verwezenlijken van je doelen. Meditatie helpt je bij het zien en erkennen van alle gedachten die er zijn en ze vervolgens te accepteren. Zodat je ze daarna met liefde kan vervangen door positieve gedachten die je wel dienen.

Waarom zou ik geen oordeel willen vormen? Het is toch ook goed om een mening te hebben?

 

We zijn vaak zo snel met voorkeur voor het één of afkeer van het ander, dat dat ongemerkt in de weg kan staan om simpelweg een ervaring op te doen.

Natuurlijk wil je mind een inschatting van een situatie maken, zaken begrijpen, onderscheid aanbrengen, dat is zijn functie, dus het gaat er meer om dat je probeert je mening uit te stellen. Gewoon eens te kijken wat hier nu is. Zodat je je mind juist optimaal kunt gebruiken. Waardoor je niet onbewust handelt vanuit een ervaring in het verleden, maar je je keuzes maakt op basis van wat er nu is met een open mind.

Er is geen plek waar dit zo makkelijk te oefenen is als in de natuur, vind ik. Je kent vast wel die momenten dat je voor je uitstaart met een open blik naar je prachtige uitzicht en er ineens een parel van een inzicht opkomt dat alles helder maakt. Of een intens genietmoment waarop alles goed is. Precies zoals het is.

Waarom krijg ik stress van mijn opkomende mails of apps in mijn beeldscherm?

“In ons brein is het orgaan de amygdala actief om zenuwsignalen door te geven die emoties en stress veroorzaken wanneer er prikkels binnenkomen. In geval van nood is dat het ‘Fight, flight or freeze’-signaal, zodat we onszelf in veiligheid brengen. Maar wist je ook dat dit principe actief kan worden als het niet eens gaat om levensbedreigende situatie, maar om bijvoorbeeld een mail die binnenkomt in je inbox of het geluid van je telefoon? We krijgen zoveel prikkels binnen op een dag dat die amygdala bij veel mensen overactief is. Het maakt dan dus niet uit of het echt levensgevaarlijk is, een stressreactie is zo veroorzaakt. Door te mediteren vergroot je de ruimte tussen de binnenkomende prikkel en je reactie. Hierdoor werk je op een duurzame manier aan de kwaliteit van je leven. Want daar zit de werkelijke maakbaarheid waar we invloed op kunnen uitoefenen. Niet op wat ons overkomt, maar hoe we reageren.”

Gaat het nou om rust of inzicht?

Beide. Ook al is Mindfulness officieel geen ontspanningstraining, mijn meditaties zijn altijd gericht op ontspanning. Ik vind dat meditatie je een hele fijne time-out biedt in de drukte, waarna je opgeladen weer verder kunt.
Meditatie biedt je ook de kans om tot inzichten te komen, waardoor je groeit in zelfkennis. En dat geeft weer innerlijke rust.

Moet je lang stil zitten in kleermakerszit of lotushouding, ook al doet je rug pijn?

Nee hoor. Je kunt zittend mediteren met gesloten ogen, maar ook heel goed met open ogen kijkend naar een bos bloemen, of achter de pannen, als je weer eens van die heerlijke babyprutjes staat te maken. Met al je aandacht bij dat smakeloze goedje, lijkt het ineens een wereldmaaltijd: wow, die oranje kleur van wortel!

Mijn hoofd is heel druk tijdens de meditatie. Doe ik het dan fout?

Nee, je hebt het opgemerkt, dus je ‘doet het’ perfect. Het enige wat je kunt doen is opmerken wat er gaande is en dan je aandacht terugkeren naar je ademhaling als hulpmiddel.

Waarom is Mindfulness nu zo’n hype?

Mindfulness Meditatie is één van de vele vormen van meditatie en het is helemaal aan jou om te kijken wat er voor jou werkt. Het mooie aan Mindfulness is dat het inmiddels door zo veel wetenschappelijk onderzoek onderbouwd is dat wij Westerlingen, voor wie het niet vanzelfsprekend is om stil te gaan zitten en in lotushouding de ogen te sluiten, daar vertrouwen aan ontlenen. Deze nuchtere methode, waarbij je kijkt naar alles wat er in je mind voorbij komt, is voor ons begrijpelijk, haalbaar en niet zweverig. Daarbij zijn er praktische ademhalingsoefeningen waarbij je in 1 minuut al meer ontspanning ervaart, of prettige loop-oefeningen waardoor je lekker in beweging bent, als je geen zin hebt om stil te zitten.

Waarom hoor ik vaak over vergankelijkheid, dat klinkt toch juist niet positief? Ik wil graag dat het goed blijft, als ik het goed heb.

Dit is zo’n mooi punt. Nadat ik jaren lang heerlijke meditaties gedaan had, die tot allerlei fijne gevoelens leidden, zoals bliss en geluk, merkte ik tijdens mijn stilteretraite dat ik eraan toe was om echt de veranderlijkheid van elk moment te gaan bekijken. Dus niet mediteren met toch de stiekeme stille verwachting van geluk. Ik had namelijk mentaal al wel begrepen dat je niet mediteert om iets te bereiken, omdat dat het proces in de weg kan staan, maar ik begon te beseffen dat ik toch was gaan hechten aan gevoelens van geluk. Nu is dat natuurlijk menselijk en ook dat mag er zijn;), maar ik wilde de uitdaging weleens aangaan om te zien wat er zou gebeuren als je zelfs geluk als emotie gewoon voorbij zou laten gaan. En whoop, daar zakte ik nog dieper in innerlijke vrede.
En ik besefte zoveel helderder dat  ‘veranderlijkheid de enige constante is*’. Gek genoeg, gaf dat juist een heerlijke opluchting. Ik hoef niks te doen of te fixen. Ik hoef me niet vast te klampen aan geluk en pijn niet te vermijden, want beide zijn ze straks weer voorbij om echt wel weer terug te komen. En dat is allemaal ok. Want daaronder is het stil en vredig.
Naast meditatie denk ik ook vaak aan de zinnetjes ‘ this too shall pass’ en ‘lijden is pijn x verzet’. Dat soort zinnen kunnen krachtig werken in je acceptatie van alles wat er is. I love them.

*uitspraak van de Griekse Filosoof Heraclitus

Als ik mijn gedachten niet ben, maar heb en ik kan er naar kijken, wie ben ik dan?

Ah, mijn lievelingsvraag. Is dat niet de grootste vraag van ons leven? ‘Wie ben ik?’
Laten we hier lekker live verder over sparren of op mediteren:)!

Hint? Een van mijn favoriete quotes:

‘We zijn geen menselijke wezens die een spirituele ervaring hebben, maar spirituele wezens die een menselijke ervaring hebben.’ (Pierre Teilhard de Chardin)